L’espai

Ens trobem a una masia a la vora de Massanes, Can Remilans, envoltada de bosc i on també i ha animals i hortes.

Disposem d’un ampli espai interior d’uns 80 m2 i un espai exterior amb diferents estructures on poder jugar i experimentar.

Volem oferir un espai relaxat que fomenti l’aprenentatge innat de manera espontània i respectuosa. La llibertat i el respecte dels ritmes i necessitats dels petits són els fonaments d’aquest espai en que les famílies i els educadors acompanyen els processos de vida dels infants.

L’espai es reformula en funció de les necessitats del grup com a mínim un cop l’any i reorganitza parcialment durant l’any segons propostes concretes o estacions de l’any per gaudir i protegir-se dels factors climàtics.

Si creus que envoltar-se de coses boniques no és una frivolitat i que l’estètica no és només una qüestió de forma sinó de fons, no un tema superficial sinó una declaració de principis de llarg abast, llavors estaràs d’acord que això també és cert per els nens.

Deia Francesco Tonucci en una recent conferència que l’escola hauria de proporcionar un entorn ric, que només entrar-hi fos ja un acte educatiu, i que els espais haurien de ser adequats amb el mateix criteri i afecte amb què decorem les nostres cases. Tots ens sentim millor si la nostra casa ens sembla bonica, sempre és més agradable treballar en un entorn acollidor i, sens dubte, tots intentem personalitzar i millorar els espais en què ens movem.

L’estètica de les joguines és important: “Han de ser agradables a la vista, sense colors estridents i preferiblement de materials naturals. Això lliga amb la funcionalitat, perquè una estètica simple cedeix el protagonisme al nen. A més, l’estètica és important per dos motius més. Un, igual que fem els adults, és més fàcil tractar amb cura i estima aquells objectes que ens agraden. I dos, si a nosaltres ens agraden les joguines dels nens, transmetem un respecte i afecte cap a aquests objectes que faran que ells els vegin amb uns altres ulls i els visquin i juguin d’una altra manera. “

També insisteixen en la importància de la disposició d’aquests joguines en l’espai, en funció de quatre criteris principals:

L’ordre: “És la base d’un espai harmònic, i facilita que els nens es puguin responsabilitzar d’ell i mantenir-lo amb autonomia. Tres són els elements clau: la quantitat (limitada), la facilitat per ordenar-los i la disposició. “

La flexibilitat: “Els espais s’han d’adaptar a les necessitats dels nens i adults que hi viuen. La flexibilitat facilita plasticitat en l’actitud i la generació d’idees. Un espai flexible ens parla de persones flexibles al seu càrrec “.

L’autonomia: “Poder accedir als materials lliurement permet satisfer la necessitat interna d’exploració, descobriment i aprenentatge dels nens i nenes. D’aquesta forma no només respectem les seves necessitats sinó que a més afavorim un aprenentatge mutu, perquè l’acompanyant rep constantment missatges de les necessitats dels nens “.

Diversitat de materials: “Dins de l’aula hauríem de poder trobar materials de diferents àrees d’interès o fins i tot d’exigències curriculars. També és important esmentar que d’una mateixa àrea convé que hi hagi almenys dues o tres materials diferents perquè no tots els nens responen igual a tots els materials. “